Τα δεδομένα στα αεροπορικά ταξίδια,
αλλάζουν συνεχώς και οι νέες τεχνολογίες αποδεικνύονται ιδιαίτερα
σημαντικές για τη διευκόλυνση, τόσο των ταξιδιωτών, όσο και των
υπαλλήλων των αεροπορικών εταιρειών. Σας παρουσιάζουμε μερικές από τις
τεχνολογικές καινοτομίες που εγκαινιάστηκαν τον τελευταίο χρόνο και
αφορούν τα αεροπορικά ταξίδια.
Λίγο πριν αυτή τη σημαντική οργάνωση, το BBC παρουσιάζει μερικές από τις τεχνολογικές καινοτομίες που εγκαινιάστηκαν τον τελευταίο χρόνο.
Επιβίβαση στις πύλες «Do-it-yourself»
Στις 27 Ιουνίου, το αεροδρόμιο McCarran στο Las Vegas, εγκαινίασε έναν τρίτο τερματικό σταθμό για τις εγχώριες και διεθνείς πτήσεις. Στις 14 πύλες του τερματικού σταθμού, υπάρχουν σταθμοί «αυτοεπιβίβασης», όπου οι επιβάτες σαρώνουν τις κάρτες επιβίβασής τους, για να ανοίξουν οι πύλες και να επιβιβαστούν στο αεροπλάνο πιο γρήγορα και εύκολα.
Κι άλλες αεροπορικές εταιρείες σκέφτονται να εκμεταλλευτούν την ίδια τεχνολογία, σε πύλες που παραβλέπονται από το προσωπικό. Πέρυσι, η Lufthansa εγκατέστησε παρόμοιες πύλες σε τρεις κόμβους της στη Φρανκφούρτη, το Ντίσελντορφ και το Μόναχο.
Για να μη χάσετε ξανά τις αποσκευές σας…
Στο αεροδρόμιο McCarran, στο τρίτο terminal, έχει επίσης τεθεί σε εφαρμογή ένα σύστημα υψηλής τεχνολογίας για τις αποσκευές, όπου οι εργαζόμενοι ενσωματώνουν μια ετικέτα chip αναγνώρισης ραδιοσυχνοτήτων (RFID), σε κάθε αποσκευή. Το chip RFID εκπέμπει ένα μοναδικό σήμα, παρόμοια με έναν ραδιοπομπό.
Οι ετικέτες RFID σαρώνονται πιο εύκολα και γρήγορα από ό, τι οι ετικέτες με bar codes, βοηθώντας τα πληρώματα να βρίσκουν τις σωστές αποσκευές και να μην τις χάνουν. Το αεροδρόμιο έχει εγκαταστήσει 55 αισθητήρες για να παρακολουθείται κάθε βαλίτσα σε κάθε στάση, από τη στιγμή που βγαίνει στον ιμάντα μεταφοράς. Είναι το πρώτο αεροδρόμιο των ΗΠΑ που εισήγαγε αυτή την τεχνολογία, αν και μερικά άλλα αεροδρόμια όπως αυτό της Λισαβόνας και του Μιλάνου, έχουν πειραματιστεί με ετικέτες RFID.
Αυτό το φθινόπωρο, η Easyjet θα δοκιμάσει τις συσκευές «Halo» -υπολογιστές τύπου tablet, που συνδέονται ασύρματα στο σύστημα κρατήσεων της εταιρείας και επιτρέπουν στο πλήρωμα της αεροπορικής εταιρείας να κάνουν απλές συναλλαγές, περπατώντας ανάμεσα στους επιβάτες στον τερματικό σταθμό, χωρίς να περιορίζονται στους σταθερούς υπολογιστές . Οι συναλλαγές αυτές θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν αναβαθμίσεις, όπως η προτεραιότητα κατά την επιβίβαση ή περισσότερος χώρος για τα πόδια και η εταιρεία δοκιμάζει την τεχνολογία στα αεροδρόμια του Άμστερνταμ, της Βαρκελώνης, της Βασιλείας, του Εδιμβούργου και της Γενεύης.
Σάρωση προσώπων
Το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου χρειαζόταν μια λύση ασφάλειας για τον από κοινού χώρο αναχωρήσεών του, όπου, τόσο οι ταξιδιώτες για τις εγχώριες, όσο κι εκείνοι για τις διεθνείς πτήσεις, περίμεναν μαζί, πριν κληθούν για τις πύλες τους. Υπήρχαν ανησυχίες, ότι οι ταξιδιώτες θα μπορούσαν ίσως να ανταλλάξουν κάρτες επιβίβασης μεταξύ τους κι έτσι να αποφύγουν έναν πιθανό έλεγχο μετανάστευσης.
Έτσι, από το Σεπτέμβριο, οι επιβάτες στους τερματικούς σταθμούς του Heathrow 1 και 5 (οι οποίοι καλύπτουν πολλές, αλλά όχι όλες τις διεθνείς πτήσεις), θα σκανάρουν τα πρόσωπά τους, για ταυτοποίηση κατά την είσοδο και την έξοδό τους από την περιοχή αναχώρησης.
Για παράδειγμα, για να πάει κάποιος επιβάτης σε μια πύλη για μια πτήση, θα πρέπει να περάσει από μια αυτόματη πύλη και να «δείξει» την κάρτα επιβίβασης με το bar code σε έναν σαρωτή. Στη συνέχεια, ένα υπέρυθρο φως θα αναβοσβήνει στο πρόσωπό του και θα το ταυτοποιήσει. Το μηχάνημα θα ταιριάζει την εικόνα του προσώπου του επιβάτη με τις εικόνες στη βάση δεδομένων, που καταγράφηκαν όταν ο επιβάτης πέρασε από ένα σύνολο προηγούμενων, αυτόματων θυρών για να εισέλθει στο χώρο των αναχωρήσεων. Εάν η ταυτοποίηση είναι επιτυχής, οι αυτοματοποιημένες πόρτες θα ανοίξουν.
Αλλά η σάρωση προσώπων, μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί και για άλλα θέματα. Αν είναι επιτυχής, μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τα αεροδρόμια για να συμπληρωθούν άλλες μέθοδοι εξακρίβωσης της ταυτότητας του επιβάτη, όπως για την ανίχνευση όσων έχουν άδεια να εισέλθουν σε αίθουσα VIP.
To αεροδρόμιο Gatwick του Λονδίνου, έχει πειραματιστεί με τη σάρωση της ίριδας του ματιού, για να λύσει το ίδιο πρόβλημα. Το νότιο terminal, είναι επίσης κοινό για τις εγχώριες και διεθνείς πτήσεις κι έτσι οι είσοδοι και οι έξοδοι έχουν εξοπλιστεί με συσκευές αναγνώρισης της ίριδας, τα στοιχεία των οποίων, το αεροδρόμιο αποθηκεύει προσωρινά ως μια μορφή αναγνώρισης. Παρόμοια με τη διαδικασία σάρωσης προσώπων στο Heathrow, οι επιβάτες θα πρέπει να «σκαναριστούν» για να μπουν και να βγουν από την αίθουσα αναχωρήσεων.
Οι παλιάς τεχνολογίας σαρωτές ίριδας, απαιτούσαν από τον επιβάτη να παραμένει ακίνητος, γεγονός που προκαλούσε καθυστερήσεις και λάθη. Οι νέας γενιάς συσκευές, είναι πολύ πιο γρήγορες και μπορεί να ανιχνεύσουν γρήγορα ένα άτομο από απόσταση, χωρίς πολλές απαιτήσεις. Χρειάζονται περίπου οκτώ δευτερόλεπτα για να καταγραφούν πληροφορίες και για τα δύο μάτια με την πρώτη σάρωση του επιβάτη και περίπου δύο δευτερόλεπτα σε μεταγενέστερες σαρώσεις για να αναγνωριστούν αργότερα.
Κάντε το κινητό σας τηλέφωνο… κάρτα επιβίβασης
Περίπου το 15% των κινητών Android, ή περίπου ένα εκατομμύριο νέων συσκευών που πωλούνται κάθε μέρα, κατά μέσο όρο, περιλαμβάνουν ένα chip Eπικοινωνίας Κοντινού Πεδίου (near field communication, NFC), το οποίο εκπέμπει ένα μικρής εμβέλειας σήμα, που μεταδίδει τα δεδομένα, ακόμη και όταν η συσκευή είναι απενεργοποιημένη. Αυτά τα τσιπ μετατρέπουν ένα τηλέφωνο σε «εργαλείο» πληρωμής και επιτρέπουν επίσης στα τηλέφωνα να χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατα μιας κάρτας επιβίβασης με barcode. Το iPhone δεν διαθέτει ακόμη τεχνολογία NFC, αν και η επόμενή του έκδοση, που παρουσιάζεται το φθινόπωρο, ίσως έχει.
Αυτό το καλοκαίρι η Japan Airlines ξεκίνησε την εγκατάσταση του εξοπλισμού NFC στους κύριους κόμβους της στο Τόκιο, την Οσάκα, τη Nagoya και την Okinawa, ούσα η πρώτη αεροπορική εταιρεία σε παγκόσμιο επίπεδο που χρησιμοποίει τα smartphones με τεχνολογία NFC, ως κάρτες επιβίβασης για τους επιβάτες που πετούν σε εγχώριους προορισμούς, διευκολύνοντας τους ταξιδιώτες που αλλιώς θα έψαχναν το σχετικό e-mail για να βρουν το barcode που χρησιμοποιείται σήμερα ως κάρτα επιβίβασης.
Η τεχνολογία αυτή πρόκειται να χρησιμοποιηθεί και από άλλες αεροπορικές εταιρείες για να αποθηκεύονται τα «μίλια» των επιβατών, κάτι που θα μπορούσε να τους επιτρέπει να έχουν πρόσβαση σε αίθουσες VIP.
Άλλα αεροδρόμια που δοκιμάζουν την τεχνολογία NFC, περιλαμβάνουν το Toulouse-Blagnac της Γαλλίας και πολλά αεροδρόμια της Αυστραλίας. 40 από τις 50 μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες, λένε ότι θα πειραματιστούν με την τεχνολογία NFC στα επόμενα δύο χρόνια, σύμφωνα με μια έρευνα που έγινε τον Ιανουάριο του 2012 από τη SITA.
http://www.clickatlife.gr/