9 Ιουλ 2012

VW up! εναντίον Fiat Panda...Πόσο μεγάλωσαν το μίνι;

Το λανσάρισμα του νέου 5θυρου VW up! μας επιτρέπει να εξετάσουμε ενδελεχώς το πόση περισσότερη ευρυχωρία έχει σε σχέση με το πρόσφατα λανσαρισμένο, νέο Fiat Panda.
Fiat Panda 1,2 8V
Εμφάνιση αμαξώματος και εσωτερικού, ποιότητα, σταθερότητα και ευκολία οδήγησης, άνεση, χώροι επιβατών-αποσκευών
Εξοπλισμός αρχικής έκδοσης

VW up! 5d 1,0
Χώροι επιβατών και αποσκευών, οδική συμπεριφορά, αίσθηση τιμονιού, ποιότητα κατασκευής, εργονομία
«Συγκρατημένη» αισθητική, εξοπλισμός βασικής έκδοσης

Είναι πλέον τάση. Και σίγουρα, όχι μόνο ελληνική. Τα μίνι μεγαλώνουν σε διαστάσεις και καλούνται πλέον να παίξουν πολλαπλούς ρόλους, πέραν από όσους ο χαρακτηρισμός «αυτοκίνητο πόλης» αφήνει να εννοηθούν. Δύο χαρακτηριστικά και πιο πρόσφατα παραδείγματα του είδους, είναι το νέο Fiat Panda που συμπληρώνει αισίως 2 μήνες παρουσίας στην αγορά, αλλά και το 5θυρο VW up!, που μόλις λανσαρίστηκε. Το πρώτο, με μήκος στα 3.653 χλστ. έχει μεγαλώσει αρκετά σε σχέση με το παρελθόν, ενώ το δεύτερο έχει και αυτό αντίστοιχο μήκος (3,54 μέτρα) γεγονός που το καθιστά ως ένα από τα μεγαλύτερα μίνι των ημερών μας. Το ζήτημα είναι πλέον, κατά πόσο αυτή η αύξηση των διαστάσεων μεταφράζεται και σε παροχή περισσότερων χώρων στο εσωτερικό τους, τόσο για τους επιβάτες, όσο και για τις αποσκευές τους. Για να δούμε λοιπόν…
Λίγα λόγια για τη σχεδίαση
Το 5θυρο VW up! λανσαρίστηκε πριν από λίγες μόνο ημέρες στην ελληνική αγορά, διατηρώντας σχεδόν αυτούσιες τις γνωστές, μινιμαλιστικές γραμμές του 3θυρου μοντέλου.
Μόνο η προσθήκη των πλαϊνών πίσω θυρών διαφοροποιεί τις δύο εκδόσεις του μοντέλου, αφού όλα τα υπόλοιπα, τόσο στο αισθητικό κομμάτι, όσο και στις διαστάσεις, διατηρούνται ίδια. Από την άλλη πλευρά, οι γραμμές του αμαξώματος του Panda προσδίδουν λίγο περισσότερη νεανικότητα, ενώ λόγω και του μεγαλύτερου ύψους το αυτοκίνητο της Fiat δείχνει –χωρίς τελικά να είναι– μεγαλύτερο του up!.
Πόσο κοστίζουν
Στο κομμάτι των τιμών, η αρχική έκδοση take up! του μοντέλου της VW με τον 1.000άρη βενζινοκινητήρα των 60 ίππων, κοστίζει 9.370 ευρώ χωρίς απόσυρση. Σε αυτή την τιμή, στάνταρ στοιχεία εξοπλισμού είναι οι 4 αερόσακοι και ο κλιματισμός Climatic. To Fiat Panda από την πλευρά του, στην πρώτη έκδοση Pop με τον 1.200άρη βενζινοκινητήρα των 69 ίππων, κοστίζει ακριβότερα (9.900 ευρώ) περιλαμβάνοντας και έκπτωση 600 ευρώ.
Ο εξοπλισμός, είναι ελαφρώς καλύτερος του up!, προσθέτοντας και μπροστινά ηλεκτρικά παράθυρα στους 4 αερόσακους και το air condition.

Χώροι επιβατών και πρακτικότητα...
...στα μπροστινά καθίσματα
Άνεση και στα δύο!
Σε αμφότερα τα μίνι, ο χώρος στα μπροστινά καθίσματα, τόσο για τα κεφάλια των επιβαινόντων, όσο για τους ώμους τους, είναι από τους μεγαλύτερους της κατηγορίας. Και αυτό είναι αισθητό από την πρώτη στιγμή που θα «δεθεί» κανείς σε ένα εκ των δύο μπροστινών καθισμάτων, ακόμη και εάν το ύψος του ξεπερνά το μέσο όρο. Στο πεδίο των μετρήσεών μας αποδείχθηκε ότι, ο οδηγός του Panda έχει αρκετό «αέρα» διαθέσιμο για το κεφάλι του, ενώ και το εσωτερικό πλάτος θα του επιτρέψει να μην αισθανθεί στενάχωρα. Ακόμη περισσότερη ευρυχωρία προσφέρει το εσωτερικό του VW up! στα εμπρόσθια καθίσματα, με κορυφαίο για την κατηγορία χώρο, τόσο για τα κεφάλια του οδηγού και του συνοδηγού, όσο και για τους ώμους τους. Ειδικά δε για το κομμάτι του πλάτους, μεγάλο ρόλο παίζει η επιλογή της VW να εφοδιάσει το up! με τις στενότερες δυνατές εσωτερικές επενδύσεις, οι οποίες ωστόσο μειώνουν την εσωτερική πρακτικότητα, μιας και δεν υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου του ηλεκτρικού παραθύρου του συνοδηγού από την πλευρά του οδηγού.
...στο πίσω κάθισμα
Αρκετά άνω του μέσου
Όπως συμβαίνει ακριβώς στα εμπρόσθια καθίσματα των δύο αυτοκινήτων έτσι και στο πίσω, τo 5θυρο up! και το Panda προσφέρουν έναν από τους μεγαλύτερους χώρους στην κατηγορία, τόσο σε ό,τι αφορά στο διαθέσιμο αέρα για τα κεφάλια των επιβατών, όσο και σε αυτόν για τους ώμους τους. Ως αποτέλεσμα, 2 ενήλικοι επιβάτες θα βρουν θέση πιο άνετα από ό,τι συμβαίνει συνήθως στα μοντέλα της κατηγορίας. Σε ό,τι αφορά τώρα στο διαθέσιμο χώρο για τα γόνατα, οι μετρήσεις μας έδειξαν ότι και στα δύο αυτοκίνητα αυτός βρίσκεται στον μέσο όρο της κατηγορίας, με ένα ελαφρύ προβάδισμα λίγων χιλιοστών για το κάθισμα του up!. Στο κομμάτι της πρακτικότητας, στο πίσω τμήμα της καμπίνας των επιβατών του up! η VW επέλεξε να μην υπάρχει μηχανισμός ανοίγματος του παραθύρου (ανοίγει με μεντεσέ), για χωροταξικούς βέβαια λόγους. Στο Panda από την άλλη, υπάρχει ο παραδοσιακός περιστροφικός μοχλός.
Συγκρίνοντας τα πορτ-μπαγκάζ
Μεγαλύτερα ακόμη και από μικρά μοντέλα!
Εκτός από ευρύχωρα στους χώρους για τους επιβάτες τους, τα δύο μίνι της σύγκρισής μας αποδεικνύονται αντίστοιχα γενναιόδωρα και στο διαθέσιμο χώρο για τις αποσκευές.
Ειδικότερα, ο ωφέλιμος όγκος του πορτ-μπαγκάζ του Panda βρίσκεται στα 225 λίτρα και είναι ένας από τους μεγαλύτερους στην κατηγορία, από την άλλη όμως, το 5θυρο VW up! με τα 251 λίτρα χωρητικότητας, προσφέρει το μεγαλύτερο πορτ-μπαγκάζ αυτής. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι, αρκετά μοντέλα της αμέσως επόμενης, μικρής κατηγορίας, έχουν μικρότερο πορτ-μπαγκάζ από το μίνι της VW.
Σε περίπτωση τώρα που απαιτηθεί περισσότερος χώρος, η πλάτη του πίσω καθίσματος και των δύο μίνι διαιρείται και αναδιπλώνεται, με αποτέλεσμα ο ωφέλιμος όγκος του Panda να φτάνει έως και τα 870 λίτρα, ενώ αυτός του 5θυρου up! να ανεβαίνει μέχρι και τα 959 λίτρα.
Και στις δύο περιπτώσεις πάντως, ο διαθέσιμος χώρος δεν έχει επίπεδο δάπεδο, παρότι στο up!, εάν επιλεχθεί το αποσπώμενο δάπεδο του πορτ-μπαγκάζ, αυτό μπορεί να αποφευχθεί.

Και στους υπόλοιπους τομείς;
Εκτός τώρα των χώρων και της πρακτικότητας, ας δούμε πώς τα καταφέρνουν τα δύο μίνι και στους άλλους τομείς της υπόστασής τους. Αρχικά και σε ό,τι αφορά στους κινητήρες τους, ο 1.000άρης βενζινοκινητήρας των 60 ονομαστικών ίππων του 5θυρου VW up! αποδεικνύεται υπέρ-αρκετός στο να κινήσει σβέλτα το αυτοκίνητο σε ρυθμούς πόλης, απαιτώντας μόνο κάποιες παραχωρήσεις κατά το προσπέρασμα στον αυτοκινητόδρομο.
Στην περίπτωση του Panda, η αρχική επιλογή είναι το 8βάλβιδο μοτέρ των 1,2 λίτρων και 69 ονομαστικών ίππων, με αντίστοιχες εργοστασιακές επιδόσεις με το μοντέλο της VW. Και στον τομέα της κατανάλωσης, σύμφωνα με τις μέσες τιμές κατανάλωσης των εταιρειών, το αρχικό up! αποδεικνύεται πιο οικονομικό σε κατανάλωση από το βασικό Panda.
Πώς είναι στο δρόμο
Το νέο 5θυρο VW up! διατηρεί τα ίδια βασικά οδικά χαρακτηριστικά με αυτά που γνωρίσαμε λίγους μήνες πιο πριν στο 3θυρο μοντέλο.
Έτσι η ανάρτηση, διαθέτει την ίδια, σχετικά σφιχτή ρύθμιση, η οποία προσφέρει ασφάλεια κατά την κίνηση στην ευθεία ή τις στροφές, με τον πίσω ημιάκαμπτο άξονα να δυσανασχετεί μερικές φορές κατά το πέρασμα από τις ανωμαλίες. Το κοφτερό τιμόνι από την πλευρά του, βοηθά ιδιαίτερα στην ευελιξία εντός πόλεως και στην ευκολία κατά το παρκάρισμα. Στο Panda, ο οδηγός κάθεται πιο ψηλά από το up! και έχει λίγο καλύτερη επόπτευση του γύρω χώρου, με το set-up της ανάρτησης να ισορροπεί επιτυχημένα μεταξύ άνεσης και οδικής συμπεριφοράς.
Το τιμόνι τέλος, δεν είναι τόσο γρήγορο όσο του up! και επίσης είναι τόσο ελαφρύ, όσο απαιτείται για τους ελιγμούς, ειδικά στην επιλογή «City».