25 Σεπ 2011

«Τρύπιος» ο φράκτης προστασίας για τις αρκούδες στην Εγνατία

ΔΗΜ. ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Πρέπει να αναλάβουμε δράση…


• Συνολικά 48 τροχαία ατυχήματα με θύματα αρκούδες έχουν καταγραφεί τα τελευταία οκτώ χρόνια στους ελληνικούς δρόμους και κυρίως σε μεγάλους οδικούς άξονες, όπως η Εγνατία Οδός. Κι αυτό επειδή τα ειδικά προστατευτικά μέτρα που έχουν ληφθεί κατά μήκος των συγκεκριμένων αξόνων παραμένουν ελλιπή, κάτι που είναι εξάλλου ιδιαίτερα εμφανές τόσο εντός των ορίων της Ηπείρου όσο και στην γειτονική Δυτική Μακεδονία, όπως μαρτυρούν τα ατυχήματα που σε τακτά διαστήματα σημειώνονται κατά μήκος της Εγνατίας.
Τα συχνά τροχαία που έχουν ως συνέπεια τον θάνατο προστατευόμενων κατά τα άλλα άγριων ζώων, καθιστούν υποχρεωτική την επανεξέταση των σχεδιασμών  και των παρεμβάσεων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτ. Μακεδονίας πάνω στο συγκεκριμένο κρίσιμο ζήτημα, όπως υπογράμμισε η γενική γραμματέας Δήμητρα Γεωργακοπούλου – Μπάστα, μιλώντας σε εκδήλωση που διοργάνωσε την περασμένη Πέμπτη ο Αρκτούρος στην γειτονική Καστοριά, με θέμα: «Αυτοκινητόδρομοι και άγρια ζωή. Πώς συνυπάρχουν;».
Στόχος της ημερίδας ήταν η ανταλλαγή εμπειριών και τεχνογνωσίας μεταξύ των εκπροσώπων 20 ευρωπαϊκών χωρών στο πλαίσιο του ΙΕΝΕ (Ευρωπαϊκό Οικολογικό Δίκτυο για τις Μεγάλες Υποδομές Μεταφορών).
Στα πλαίσιά της επιστήμονες από τη διεθνή κοινότητα παρουσίασαν το πρόβλημα της θανάτωσης ειδών της άγριας πανίδας (αρκούδα, λύκος, ελάφι, ερπετά και πτηνά) καθώς και της υποβάθμισης των βιοτόπων τους από την κατασκευή μεγάλων οδικών αξόνων.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ…
Η κ. Γεωργακοπούλου, στον χαιρετισμό της, αναφέρθηκε καταρχήν στον αναπτυξιακό ρόλο που διαδραματίζει η Εγνατία οδός εν μέσω κρίσης για τις περιοχές από όπου διέρχεται τονίζοντας πως «αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει ο τόπος και μας βοηθάει να τα αξιοποιήσουμε και να τα προβάλουμε σε τέτοιο βαθμό, ώστε να στηρίξουν αναπτυξιακά τους επιχειρηματίες αλλά και τις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες».
Ωστόσο, η Γενική Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης δεν παρέλειψε να επισημάνει και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του συγκεκριμένου οδικού άξονα ειδικά για τα μεγαλόσωμα θηλαστικά όπως είναι οι καφέ αρκούδες με τα συχνά τροχαία ατυχήματα, που συμβαίνουν σε τμήματα της Εγνατίας και κυρίως στη Δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο και τα οποία τις περισσότερες φορές αποβαίνουν  μοιραία για τη ζωή των ζώων.

ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΣΧΕΔΙΑΣΜΩΝ…
Όπως επισήμανε θα πρέπει να επανεξεταστούν οι σχεδιασμοί και οι παρεμβάσεις της Πολιτείας πάνω στο κρίσιμο αυτό θέμα, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως «προς αυτή την κατεύθυνση, η διεθνής εμπειρία, καθώς και η συνεισφορά των περιβαλλοντικών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μας, αποτελούν τους πολύτιμους συμμάχους, που θα συμβάλουν καταλυτικά στην εξασφάλιση μιας μακροπρόθεσμης ευημερίας και μιας αρμονικής συνύπαρξης των σύγχρονων τεχνικών επιτευγμάτων με την άγρια ζωή».
Κλείνοντας η κ. Γεωργακοπούλου ανέφερε πως η αποτελεσματικότερη προστασία των άγριων ζώων της περιοχής μας «θα εξαρτηθεί στο άμεσο μέλλον, από την ενεργοποίηση που θα επιδείξουμε και την αποτελεσματικότητα των μέτρων που εσείς θα υποδείξετε και τα οποία όλοι οι αρμόδιοι φορείς θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη».

ΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΤΟΥ ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ
Όπως δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο διευθυντής του Αρκτούρου κ. Λ. Γεωργιάδης, «μας ενδιαφέρει η ανάδειξη του θέματος σε εθνικό επίπεδο και η κινητοποίηση των αρμόδιων αρχών και φορέων για τη λήψη όλων των προτεινόμενων και απαραίτητων προστατευτικών μέτρων στους μεγάλους οδικούς άξονες όπου σημειώνονται ατυχήματα με θύματα άγρια ζώα».
Από την πλευρά του ο επιστημονικός διευθυντής της οργάνωσης κ. Αλ. Καραμανλίδης, αναφέρθηκε στη συμβολή της στη μελέτη του προβλήματος, σημειώνοντας πως «εδώ και 10 χρόνια η επιστημονική ομάδα του Αρκτούρου ασχολείται συστηματικά με το θέμα των αυτοκινητοδρόμων και της επίδρασής τους στην άγρια πανίδα. Η ερευνητική μας δράση ξεκίνησε το 2001 με την πρώτη μελέτη των επιπτώσεων των αυτοκινητοδρόμων στην άγρια πανίδα στην περιοχή των Γρεβενών και έχει επεκταθεί τώρα στους νομούς Καστοριάς και Φλώρινας. Ήδη προκύπτει το συμπέρασμα ότι ο αυτοκινητόδρομος ‘Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή’ αποτελεί τεχνητό εμπόδιο στις μετακινήσεις των αρκούδων με αποτέλεσμα δύο γενετικά διαφοροποιημένους πληθυσμούς».
***
Στην προχθεσινή ημερίδα παρέστησαν επίσης ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης και Πρόεδρος του Αρκτούρου Γ. Μπουτάρης, ο Αντιπεριφεριάρχης Καστοριάς Δ. Σαββόπουλος, ο θεματικός Αντιπεριφεριάρχης Π. Χαρούμενος, ο Δήμαρχος Καστοριάς, κ. Χατζησυμεωνίδης, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και εκπρόσωποι φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης, περιβαλλοντικών οργανώσεων, κυνηγετικών συλλόγων και φοιτητές Πολυτεχνικών σχολών του ΑΠΘ.

http://www.proinoslogos.gr/