Οι ανακατατάξεις στους μεγάλους οίκους τη σεζόν που πέρασε
Τους τελευταίους μήνες, στον κόσμο της μόδας -και συγκεκριμένα των οίκων- η έντονη κινητικότητα θυμίζει μουσικές καρέκλες. Είτε αυτό οφείλεται στην κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας είτε στα δεινά του κάθε σχεδιαστή προσωπικά, κάθε εβδομάδα, σχεδόν, μία θέση μένει κενή ή καλύπτεται από κάποιον νέο. Από την απόλυση του John Galliano από τον οίκο Dior μέχρι την αποχώρηση του Marios Schwab από τον Halston, αυτές είναι οι σημαντικότερες ανακατατάξεις της σεζόν που πέρασε, οι οποίες μας προετοιμάζουν και για αυτή που έρχεται.
Christian Dior
Το μεγαλύτερο fashion σκάνδαλο των τελευταίων ετών (ο οποίος είχε να «ταρακουνηθεί» τόσο από ένα σκάνδαλο από την δολοφονία του Gianni Versace, το 1997) ήταν αφορμή για να χάσει ο υπέρ- ταλαντούχος σχεδιαστής την θέση του διευθυντή δημιουργικού του οίκου Dior. Το πρωί της 25ης Φεβρουαρίου, το BBC μετέδωσε την σύλληψη του Βρετανού σχεδιαστή από τις αστυνομικές αρχές του Παρισιού.Οι πρώτες πληροφορίες που μιλούσαν για αντι- σημιτικό παραλήρημα του Galliano εναντίον ζευγαριού στην γαλλική πρωτεύουσα καταρχήν έκαναν τον οίκο Dior να αναστείλει προσωρινά την συνεργασία του με τον σχεδιαστή, την ίδια κιόλας ημέρα. Όταν, πέντε μέρες αργότερα, η βρετανική tabloid Sun δημοσίευσε στο site της ένα βίντεο- ντοκουμέντο, με τον σχεδιαστή σε κατάσταση μέθης να εξαπολύει προσβλητικούς, ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς κατά πάντων των θαμώνων μπαρ της περιοχής Μαρέ της πόλης, ο οίκος ανακοίνωσε και επίσημα την λήξη της συνεργασίας τους. Έκτοτε, πολλοί είναι αυτοί που μιλούν για το τέλος του Dior, ενώ τα σενάρια για τους πιθανούς διαδόχους του Galliano στο τιμόνι του οίκου πληθαίνουν ακατάπαυστα. Το βίντεο στάθηκε αφορμή για να χάσει ο σχεδιαστής την θέση του και από τον οίκο John Galliano, αφού και αυτός (όπως και ο Dior) ανήκει στον όμιλο- μεγαθήριο ειδών πολυτελείας, LVMH.
Balmain
Το πρωί της Πέμπτης, 3 Μαρτίου, από το show του οίκου στα πλαίσια του Paris Fashion Week αυτό που έκανε μεγαλύτερη εντύπωση στους παρευρισκόμενους ήταν η ηχηρή απουσία του διευθυντή δημιουργικού του Balmain, Christophe Decarnin. Πολύ μελάνι χύθηκε εκείνες της μέρες σχετικά με τα αίτια απουσίας του σχεδιαστή, με επικρατέστερη την φήμη ότι ο Decarnin από τα μέσα Ιανουαρίου ήταν τρόφιμος ψυχιατρικής κλινικής, όπου έδινε τη μάχη του ενάντια στην κατάθλιψη. Ο πρόεδρος του οίκου, Alain Hivelin, έσπευσε να διαψεύσει τη φήμη, υποστηρίζοντας σε συνέντευξη του στην Hilary Alexander της Daily Telegraph ότι ο σχεδιαστής ήταν «απλώς κουρασμένος». Άλλες, πιο «αθώες» φήμες μιλούσαν για το εξαιρετικά κακό κλίμα μεταξύ σχεδιαστή και προέδρου του οίκου, το οποίο είχε φέρει τις σχέσεις τους σε οριακό σημείο, αφού οι απόψεις τους σχετικά με την στρατηγική και την μελλοντική κατεύθυνση του Balmain απέκλιναν σημαντικά. Όποια κι αν είναι η αλήθεια, σχεδόν ενάμισι μήνα μετά το επίμαχο fashion show, στις 27 Απριλίου, ο Balmain ανακοίνωσε ότι βρήκε τον επόμενο διευθυντή δημιουργικού του, στο πρόσωπο του Olivier Rousteing- σχεδιαστή που ήδη ανήκε στην ομάδα του, τα τελευταία τρία χρόνια.
Halston
Οι ανακατατάξεις στον ιστορικό αμερικανικό οίκο ξεκίνησαν στα μέσα Ιουλίου όταν η –μέχρι τότε- πρόεδρος και CEO της σειράς Halston Heritage, Sarah Jessica Parker, σε συνέντευξή της στο τεύχος Αυγούστου της Vogue αποκάλυψε ότι η σχέση της με τον Halston «έφτασε στο τέλος της». Οι φήμες για το αρνητικό κλίμα στα εσωτερικά του Halston είχαν αρχίσει να ακούγονται από τον Απρίλιο, αφού είχε γίνει πια γνωστό στους fashion κύκλους ότι ο οίκος αντιμετώπιζε προβλήματα ρευστότητας και δεν αποκλειόταν η ενδεχόμενη πώλησή του. Στα τέλη της ίδιας εβδομάδας, την αποχώρησή του από το διοικητικό συμβούλιο του οίκου ανακοίνωσε και ο ιδρυτής των Miramax Studios, Harvey Weinstein, ενώ ακολούθησαν οι αποχωρήσεις του σχεδιαστή Marios Schwab και της Tamara Mellon, ιδρύτριας του οίκου Jimmy Choo. Και ενώ ο Halston, μετά τις απανωτές αποχωρήσεις, έφερνε στο νου πλοίο που βουλιάζει, η εταιρεία Hilco Consumer Capital, που έμεινε μοναδικός μέτοχος του οίκου, ανακοίνωσε ότι βρήκε στο πρόσωπο του Ben Malka, πρώην προέδρου του ομίλου BCBG Max Azria, το πρόσωπο του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Halston. Η ιστορία σίγουρα θα έχει συνέχεια, αφού κάτι μου λέει ότι, αργά ή γρήγορα, κάποιος από τους αποχωρήσαντες θα θελήσει να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για την κατάσταση στα εσωτερικά του οίκου.
Chloé
Στις αρχές Μαΐου, επίσημη ανακοίνωση του γαλλικού οίκου Chloe έκανε γνωστό ότι η επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος του οίκου –από το 2008-, Hannah MacGibbon, δεν αποτελούσε πια μέρος του δυναμικού του. «Νιώθουμε ευγνώμονες προς τη Hannah, για την συμβολή και την αφοσίωσή της στον οίκο Chloé. Το αδιαμφισβήτητο ταλέντο της θα μας λείψει, και είμαστε περήφανοι που η Hannah υπήρξε μέρος των υπέροχων σχεδιαστών που γράφουν την ιστορία της Chloe από το 1952. Της εύχομαι ό, τι καλύτερο στα επόμενα projects της», ήταν η δήλωση του CEO του οίκου, Geoffroy de la Bourdonnaye, αλλά οι φήμες, αρκετούς μήνες πριν από την επίσημη αποχώρηση της MacGibbon, μιλούσαν για προβληματισμό στο διοικητικό συμβούλιο του οίκου Chloé, και απαξίωση της δουλειάς της σχεδιάστριας εκεί. Την θέση της, από τον Ιούνιο ανέλαβε η Waight Keller, σχεδιάστρια, μέχρι τον περασμένο Μάρτιο του κλασικού βρετανικού οίκου Pringle.
Azzaro
Η Vanessa Seward, η σχεδιάστρια που συνέβαλλε καθοριστικά στην επαναφορά του γαλλικού οίκου που ίδρυσε ο Loris Azzaro στον παγκόσμιο fashion χάρτη, αποτελεί παρελθόν για τον οίκο, από τον περασμένο Μάρτιο. Η ανακοίνωση του οίκου, λιτή και λακωνική, δεν κατονόμασε τον αντικαταστάτη της Seward, ούτε μπήκε σε λεπτομέρειες για τους λόγους του «βελούδινου» διαζυγίου των δύο.
Gap
Όπως ενημέρωνε το επιτυχημένο brand το κοινό του στις αρχές Μαΐου, ο –μέχρι τότε- εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Gap, Patrick Robinson ανήκε στο παρελθόν για την εταιρεία. «’Εχοντας περάσει τους τελευταίους τρεις μήνες στη Νέα Υόρκη μαζί με την ομάδα δημιουργικού, αποφάσισα να κάνω μία δραστική αλλαγή στο design team των Gap», ήταν η δήλωση της επικεφαλής του παγκόσμιου δημιουργικού κέντρου της εταιρείας, Pam Wallack. Χωρίς ο αντικαταστάτης του να έχει βρεθεί, μέχρι σήμερα, υπεύθυνη για τις ομάδες σχεδιασμού του επιτυχημένου brand είναι η ίδια η Wallack. Ο Robinson, το 2007, ανέλαβε την θέση στο brand με σκοπό την αναβίωση του look της Gap, με μέτρια, όμως, αποτελέσματα.
Ferré
Η απόλυση των Tommaso Aquilano και Roberto Rimondi από τον οίκου Ferre έγινε γνωστή στα τέλη του περασμένου Απριλίου. Πηγή από τον οίκο δήλωνε τότε: «Οι πωλήσεις δεν πήγαιναν καθόλου καλά και οι σχεδιαστές έχουν ήδη φύγει». Δύο μην ες πριν, οι νέοι ιδιοκτήτες του Ferre, Abdulkader Sankari και ο γιος του Ahmed, παρακολούθησαν για πρώτη φορά show του οίκου και, μετά από αυτό, οι δηλώσεις τους σχετικά με το μέλλον της εταιρείας ήταν ιδιαίτερα φειδωλές. Ενώ εκθείασαν την CEO του οίκου, Michela Piva, όταν ρωτήθηκαν για το εάν το σχεδιαστικό δίδυμο θα παρέμενε στη θέση του, η μόνη απάντηση που μπόρεσαν να δώσουν ήταν «Θα δούμε». Στο περιβάλλον των retailers, ήταν κοινό μυστικό ότι κύρια αιτία της απόλυσης των δύο σχεδιαστών πρέπει να ήταν οι κακές πωλήσεις των συλλογών του οίκου.
Kenzo
Οι Humberto Leon και Carol Lim, σχεδιαστές πίσω από το επιτυχημένο label Opening Ceremony ανέλαβαν την θέση διευθυντών δημιουργικού στον οίκο Kenzo. Στη ανακοίνωση που εξέδωσε ο οίκος στις 12 Ιουλίου, επιβεβαίωσε ότι το σχεδιαστικό δίδυμο αναλαμβάνει τα καθήκοντα που μέχρι πρότινος κατείχε ο Antonio Marras. «Είμαστε κατενθουσιασμένοι που αναλαμβάνουμε τον Kenzo, μία μεγάλη πηγή έμπνευσης για μας, και έχουμε την ευκαιρία να τον οδηγήσουμε στο μέλλον, έχοντας κατά νου τους ανθρώπους της δικής μας και της επόμενης γενιάς», ήταν η δήλωση των δύο σχεδιαστών, που με αυτή τους την μετακίνηση πυροδότησαν τις φήμες για ανάληψη του Marras της θέσης του Galliano στον Dior (Kenzo και Dior ανήκουν στον όμιλο- κολοσσό LVMH).
Vogue Paris
Η τελευταία αυτή μετακίνηση, μπορεί να μην αφορά άμεσα κάποιον fashion οίκο, αλλά υπήρξε από τις πιο σημαντικές της σεζόν που πέρασε, και δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί ως τέτοια. Στις 20 Δεκεμβρίου, η είδηση ότι η Carine Roitfeld, διευθύντρια της γαλλικής Vogue, υπέβαλλε την παραίτησή της έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία στον fashion κόσμο. Η επίσημη εξήγηση για τους λόγους παραίτησης της Roitfeld ήταν ότι η ίδια θέλησε να ασχοληθεί με καινούργια, ατομικά projects. «Είμαι διευθύντρια του περιοδικού εδώ και δέκα χρόνια. Νομίζω ότι ήρθε η ώρα να κάνω κάτι διαφορετικό», δήλωσε τότε σε γνωστό site. Παρόλα αυτά, πηγές από τον χώρο της μόδας του Παρισιού ανέφεραν ότι η λήξη της συνεργασίας των δύο πλευρών δεν έγινε τόσο συναινετικά, και ότι η Roitfeld δεν παραιτήθηκε, αλλά απολύθηκε από την Conde Nast. Ο λόγος της απόλυσης, σύμφωνα με τις φήμες, ήταν η άρνηση της να εκπληρώσει το αίτημα του ομίλου LVMH, να εξαγοράσει ολόκληρο το τεύχος Δεκεμβρίου. Αντί αυτού, η διευθύντρια του γαλλικού περιοδικού επέλεξε να συνεργαστεί με τον φίλο και μακρόχρονο συνεργάτη της, Tom Ford. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα ο διευθυντής του LVMH να ζητήσει από την Conde Nast να αποφασίσει με ποια από τις δύο πλευρές θα συνέχιζε την συνεργασία του. Την 1η Φεβρουαρίου ανακοινώθηκε ότι την θέση της διευθύντριας της γαλλικής έκδοσης του περιοδικού θα έπαιρνε η Emmanuelle Alt, fashion director της Vogue και στενή συνεργάτης της Roitfeld , την τελευταία δεκαετία.
http://www.stylista.gr/