15 Ιουν 2011

H Mary Katrantzou μιλάει για τη δουλειά της

από την Αφροδίτη Γκόγκογλου

Και την παγκόσμια εμπορική επιτυχία της

Η σχεδιάστρια με έδρα το Λονδίνο έχει γίνει πλέον πασίγνωστη, όχι μόνο γιατί μπόρεσε να διαφοροποιηθεί από όλους τους συναδέλφους της, καταφέρνοντας οι δημιουργίες της να πωλούνται σε μεγάλα αμερικανικά πολυκαταστήματα (μεταξύ αυτών τα Barney’ s και Neiman Marcus ), αλλά και επειδή είναι από τους νέους σχεδιαστές που η επιρροή τους στην επόμενη γενιά είναι ήδη εμφανής. Η Mary Katrantzou απάντησε στις ερωτήσεις του fashionista.com.



Αυτή τη στιγμή το Λονδίνο μπορεί να είναι το καταλληλότερο μέρος για τους νέους σχεδιαστές, αλλά ελάχιστοι από αυτούς απολαμβάνουν την δική σου παγκόσμια, εμπορική επιτυχία. Πού αποδίδεις την επιτυχία σου με τους αγοραστές;
Ξεκίνησα στην εποχή της οικονομικής ύφεσης, όταν η κρίση είχε μόλις χτυπήσει τους αγοραστές που έψαχναν κάτι νέο για να προσελκύσουν τους πελάτες τους. Πήραν το ρίσκο να εμπιστευτούν μία νέα σχεδιάστρια, με μία «διαφορετική» οπτική, που όμως αποδείχτηκε βιώσιμη εμπορικά. Νομίζω ότι ήταν κάτι πρωτότυπο, με χαρακτηριστικό στυλ, που όμως δεν θα τους δέσμευε για την αγορά πολλών κομματιών, θα μπορούσαν να το δοκιμάσουν και να δουν αν μπορούσε να λειτουργήσει. Ευτυχώς, λειτούργησε! Ήταν υπέροχο να δεχτώ αυτή την στήριξη και να ενισχύσω το label μου σε παγκόσμιο επίπεδο. Επειδή κάνουμε οι ίδιοι τις πωλήσεις μας, υπήρξε ανεκτίμητο το να μπορούμε να σχηματίσουμε στενούς δεσμούς με τους αγοραστές μας και να κατανοήσουμε τις ανάγκες τους.

Τα prints σου είναι (προφανώς) πολύ εντυπωσιακά. Μπορείς να περιγράψεις την διαδικασία της δημιουργίας ενός print;
Πάντα δουλεύω τις συλλογές μου θεματικά, οπότε όλα ξεκινούν με μία έντονη εικόνα. Στη συνέχεια δουλεύω πάνω σε ένα οπτικό κολάζ, φτιάχνοντας τα δικά μου σουρεαλιστικά prints, από την έρευνα που έχω ήδη κάνει. Τα prints μου τα εμπνέομαι από την τέχνη και το design, γεγονός που καθιστά την έρευνα ακόμα πιο ενδιαφέρουσα και προκλητική. Μετά προσαρμόζω το print γύρω από την γυναικεία μορφή και δουλεύω ταυτόχρονα το σχέδιο, ώστε να είναι κολακευτικό για το γυναικείο σώμα. Αν αλλάζει το print, αλλάζει και το σχέδιο του ρούχου, και το αντίστροφο. Είναι μία μεγάλη και δύσκολη διαδικασία, αφού τα prints φτιάχνονται από το μηδέν με 3D σκίαση, αλλά αυτό είναι που τους δίνει την πραγματική απόδοση που έχει γίνει συνώνυμη του χαρακτήρα της δουλειάς μου.

Κάθε συλλογή σου έχει τελείως διαφορετικό θέμα από την προηγούμενη. Ανησυχείς ποτέ ότι κάποια στιγμή θα σταματήσουν να σου έρχονται οι ιδέες;
Κάθε μου συλλογή υπήρξε θεματική, με την έμπνευση μου να προέρχεται από τα διάφορα μπουκάλια κολόνιας στη διακόσμηση, από τις προσωπογραφίες του 18ου αιώνα σε διάφορα αντικείμενα τέχνης, αλλά, σε κάθε μία από αυτές, υπάρχουν αφαιρετικά στοιχεία. Αισθάνομαι πάντα την ανάγκη να διευρύνω τα όρια της εκτύπωσης, αλλά υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός ιδεών που μπορούν αν φέρουν κάτι καινούργιο στη μόδα, χωρίς να μετατρέψουν την κάθε συλλογή σε καινοτομία. Η πρόκληση για μένα ήταν να ξεπεράσω την ιδέα της εύρεσης ενός πολύ δυνατού θέματος και να παρουσιάσω δημιουργίες μαξιμαλιστικής αισθητικής, με ανθεκτικά χρώματα και μορφές. Η συλλογή με τα prints από μπουκάλια αρωμάτων ήταν πολύ χαρακτηριστική, αλλά η εμπνευσμένη από το φυσητό γυαλί συλλογή που ακολούθησε, ήταν μία αφαιρετική παρουσίαση της ίδιας ιδέας σε γυαλί. Παρομοίως, η συλλογή για την Άνοιξη του 2011, που ήταν εμπνευσμένη από την διακόσμηση, με τα prints εσωτερικών χώρων ήταν χαρακτηριστική, αλλά ακολούθησε η φθινοπωρινή συλλογή εμπνευσμένη από τα αντικείμενα τέχνης που υπήρχαν σε αυτά τα δωμάτια των σπιτιών της ελίτ. Ήταν φυσική εξέλιξη, αλλά είχε να κάνει με τα σχέδια πάνω σε άλλα σχέδια και την παραφωνία μεταξύ prints και χρωμάτων, μία πιο αφαιρετική προσέγγιση, δηλαδή, της room collection. Πιστεύω ότι στην ιστορία του design υπάρχουν τόσες επιρροές που μπορούν να αξιοποιηθούν, αρκεί κανείς να έχει το μάτι που φιλτράρει την ομορφιά. Πάντα θα υπάρχουν ιδέες που, ανάλογα με την εποχή, θα μετουσιώνονται σε κάτι καινούργιο.




Έχεις συνεργαστεί με τον οίκο Swarovski. Πώς είναι να ψάχνεις το αρχείο τους, και τι είναι αυτό που ανακάλυψες και σε εντυπωσίασε περισσότερο;
Τις τελευταίες τέσσερις σεζόν προσθέσαμε στοιχεία Swarovski στα ρούχα μας και η συνεργασία μας με τον οίκο υπήρξε υπέροχη. Με βοήθησε όχι μόνο να προσθέσω μία αίσθηση πολυτέλειας στη συλλογή, αλλά και να προχωρήσω την αισθητική μου στα prints, αφού βοήθησαν να προσθέσω βάθος στα χρώματα και τις εκτυπώσεις. Το να ψάχνω το αρχείο τους ήταν πραγματικά καταπληκτικό. Υπάρχουν πολλοί, διαφορετικοί τρόποι να δημιουργείς εφέ με τους κρυστάλλους. Ακόμα, συνεργάστηκα και με το Atelier Swarovski, και αυτή η συνεργασία ήταν ιδανική για τη δημιουργία μίας σειράς κοσμημάτων «φορέσιμων», σε σχέση με τα κοσμήματα των shows μας, και χωρίς συμβιβασμούς όσον αφορά τον σχεδιασμό τους.

Τι σου αρέσει να κάνεις όταν δεν δουλεύεις;
Αυτό είναι σπάνιο φαινόμενο τον τελευταίο καιρό! Πηγαίνω σε γκαλερί ή σινεμά, βλέπω τους φίλους μου και πάντα προσπαθώ να βρω λίγο ελεύθερο χρόνο για να επισκεφτώ την Ελλάδα.

Ποια είναι η επόμενη επαγγελματική σου κίνηση;
Μία συνεργασία με τον καλλιτέχνη Pablo Bronstein για την αναδρομική έκθεσή του στο Ινστιτούτο Σύγχρονων Τεχνών του Λονδίνου, για την οποία σχεδιάσαμε μαζί τα κοστούμια για το performance του, μία resort συλλογή, ή οποία επρόκειτο να κυκλοφορήσει φέτος, αλλά τελικά μεταφέρθηκε για του χρόνου και δύο ακόμα συναρπαστικές συνεργασίες, για τις οποίες προς το παρόν δεν μπορώ να μιλήσω, αλλά θα αποκαλυφθούν τον Οκτώβριο.

http://www.stylista.gr/