Η αρκούδα ήταν ήδη νεκρή όταν έφτασε η Ομάδα Άμεσης Επέμβασης της «Καλλιστώ».
Θεσσαλονίκη: Τα τροχαία παραμένουν ο κυριότερος κίνδυνος για τον μικρό πληθυσμό καφέ αρκούδας που απομένει στην Ελλάδα. Ένα ενήλικο αρσενικό βάρους 150 κιλών σκοτώθηκε τα ξημερώματα της Πέμπτης όταν προσπάθησε να διασχίσει τον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, κοντά στο ρέμα Γκιώλη. Ήταν το δέκατο περιστατικό σε αυτό τον κάθετο της Εγνατίας τα τελευταία δυόμισι χρόνια και το τρίτο που καταγράφεται στο συγκεκριμένο σημείο στο ίδιο διάστημα, επισημαίνει η οργάνωση Καλλιστώ.
Η οργάνωση ζητά τώρα να υλοποιήσει η κυβέρνηση της δεσμεύσεις της για περίφραξη του δρόμου και λήψη άλλων τεχνικών μέτρων.
Η Ομάδα Άμεσης Επέμβασης της «Καλλιστώ» ειδοποιήθηκε από το Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων της Εγνατίας. Όταν όμως έφτασε στην περιοχή, το ζώο, ηλικίας 8-10 ετών, ήταν ήδη νεκρό.
Ο οδηγός του αυτοκινήτου που χτύπησε την αρκούδα ήταν σοκαρισμένος αλλά καλά στην υγεία του, ενώ το όχημα υπέστη σοβαρές υλικές ζημιές.
Ελλιπής περίφραξη
«Η ακατάλληλη περίφραξη του αυτοκινητόδρομου στον κάθετο άξονα Σιάτιστας-Κρυσταλλοπηγής (Ε45) και η απουσία ή ελλιπής διαμόρφωση κατάλληλων διαβάσεων για την άγρια πανίδα, συνεχίζουν να αποτελούν τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων [...] και για τις οποίες μέχρι σήμερα οι αρμόδιοι φορείς δεν έχουν προβεί σε καμία απολύτως διορθωτική κίνηση» επισημαίνει η Καλλιστώ.
Σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας-Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς, η οργάνωση υλοποιεί το κοινοτικό προγράμματος LIFE-Nature το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων την εγκατάσταση ειδικής σήμανσης και τεχνικών αποτρεπτικών μέτρων.
«Τονίζουμε όμως πως το πρόβλημα θα παραμένει μέχρι την ολοκληρωμένη τοποθέτηση επαρκούς φράχτη από την Εγνατία Οδό Α.Ε σε όλο το μήκος του κάθετου άξονα Σιάτιστας-Κρυσταλλοπηγής, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που έχει καταθέσει η Καλλιστώ από το 2008 και σε συνδυασμό με την δρομολόγηση της κατασκευής ή αναδιαμόρφωσης κατάλληλων διαβάσεων πανίδας - πράσινων γεφυρών κλπ» επισημαίνει η ανακοίνωση.
Υπενθυμίζει μάλιστα ότι τον Απρίλιο του 2010 το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δεσμεύτηκε για τη λήψη μιας σειράς άμεσων διορθωτικών μέτρων στο τμήμα Παναγία-Γρεβενά της Εγνατίας και στον Κάθετου Άξονα Ε45 (Σιάτιστα-Καστοριά). Ένα χρόνο μετά, καμία από τις δεσμεύσεις δεν έχει υλοποιηθεί και ο κατάλογος των νεκρών αρκούδων μεγαλώνει.
Λόγω της κρίσιμης κατάστασης, η Καλλιστώ προτείνει την τοποθέτηση ηλεκτρονικών πινακίδων μείωσης ταχύτητας και τοποθέτηση ενισχυμένης περίφραξης στα πιο επικίνδυνα σημεία του αυτοκινητοδρόμου που είναι ήδη εντοπισμένα και χαρτογραφημένα.
«Η αντικατάσταση της περίφραξης αποτελεί πια ζήτημα ζωής και θανάτου, τόσο για τις αρκούδες όσο και για τους ίδιους τους οδηγούς» προειδοποιεί.