Τo 163 μέτρων «Eclipse» και το 86 μέτρων «Ecstasea» του επίσης ρώσου επιχειρηματία και ιδιοκτήτη της Τσέλσι, Ρόμαν Αμπράμοβιτς, βρίσκονται στις πρώτες θέσεις της λίστας με τα μεγαλύτερα και πιο ακριβά γιοτ στον κόσμο. Με το κόστος κατασκευής να εκτιμάται στο 1,2 δισεκατομμύριο λίρες, καθένα από αυτά διαθέτει έντεκα καμπίνες, δύο πισίνες, μία ντίσκο, δύο ελικοδρόμια και ένα μίνι υποβρύχιο με δυνατότητα κατάδυσης στα 165 μέτρα. Επειδή όμως για τον Αμπράμοβιτς η ιδιωτικότητα μετράει όσο και η πολυτέλεια, εγκατέστησε στα σκάφη του συστήματα απενεργοποίησης ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών αλλά και τηλεφωνικής αντικατασκοπίας που διαφυλάσσουν τις κινήσεις του από κάθε αδιάκριτο βλέμμα.
Η πολυτέλεια ωστόσο δεν είναι μόνο ευρωπαϊκή υπόθεση. Το «Dubai», το σκάφος του σεΐχη και πρωθυπουργού των Αραβικών Εμιράτων, Μωχάμετ, με μήκος 162 μέτρα, είναι το δεύτερο στη λίστα με τα μεγαλύτερα σκάφη του κόσμου, ακολουθώντας το «Eclipse» του Αμπράμοβιτς. Το «Dubai» όμως πρωτοπορεί, αφού είναι το μοναδικό σκάφος που προσάρμοσε το σύστημα air conditioning σε θερμοκρασίες Μέσης Ανατολής!
Και ο πρίγκιπας Σουλτάν της Σαουδικής Αραβίας είναι ανάμεσα στην τοπ λίστα αυτών που έχουν ιδιαίτερα πλεούμενα. Oι μηχανές του «Al Salamah» μοιάζουν περισσότερο με αυτές των υπερωκεανίων παρά με συμβατικών σκαφών, ενώ οι ανέσεις που προσφέρει στους επιβάτες του, όπως τζακούζι, ελικοδρόμιο, κινηματογράφος και πισίνα με γυάλινο πάτο, το κάνουν να ξεχωρίζει ανάμεσα στα σκάφη που πλέουν στην περιοχή των Αραβικών Εμιράτων. Επειδή η κατασκευή του ήταν ένα μυστικό που ο Σουλτάν επιδίωκε να κρατήσει κρυφό, το σκάφος ναυπηγήθηκε στη Γερμανία με τον κωδικό «Mission Impossible». Σαν την ταινία ένα πράγμα!
Oταν το 2003 κατασκευάστηκε το 127 μέτρων «Octopus» για λογαριασμό του Πολ Αλεν, του τρίτου πιο πλούσιου ανθρώπου στις ΗΠΑ και έβδομου παγκοσμίως, έφτασε στην πρώτη θέση της λίστας με τα μεγαλύτερα σκάφη του κόσμου. Θέση όμως που γρήγορα έχασε, αφού από το 2003 μέχρι και σήμερα κατασκευάστηκαν οκτώ, ακόμα μεγαλύτερα, με πρώτο το «Eclipse» του Ρόμαν Αμπράμοβιτς. Oι ανέσεις του ωστόσο, παρά την ένατη πια θέση του στην παγκόσμια κατάταξη, είναι εντυπωσιακές. Το «Octopus», η αξία του οποίου φτάνει τα 200 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το περιοδικό «Forbes», διαθέτει 60 μέλη μόνιμο προσωπικό, δύο ελικόπτερα και ένα υποβρύχιο χωρητικότητας 10 ατόμων που έχει τη δυνατότητα να παραμείνει κάτω από το νερό μέχρι και δύο εβδομάδες.
Tο «Türanor» βέβαια είναι κάτι άλλο. Μια περίπτωση μοναδική, αφού πρόκειται για το μεγαλύτερο σκάφος στον κόσμο που τροφοδοτείται με ηλιακή ενέργεια. Το μήκος του φτάνει μόλις τα 31 μέτρα, το βάρος του τους 75 τόνους, ενώ η 600 τετραγωνικών μέτρων επιφάνειά του καλύπτεται σχεδόν ολόκληρη από φωτοβολταϊκά. Αποθηκεύει την ηλιακή ενέργεια στη μεγαλύτερη μπαταρία λιθίου στον κόσμο, μπορεί να ταξιδέψει μέχρι και τρεις ημέρες χωρίς ηλιοφάνεια, ενώ, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, οι μέρες ταξιδιού αυξάνονται σε δεκαπέντε αν το σκάφος μειώσει την ταχύτητά του.
Τρίτη η Ελλάδα στη λίστα πολυτελών σκαφών
•Oσον αφορά τη χώρα προέλευσης αυτών που έχουν πολυτελή σκάφη, στην πρώτη θέση και με ποσοστό 28% βρίσκεται η Ρωσία. Ακολουθούν με 16% η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ελλάδα με 12%, οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Κατάρ με 8%, ενώ το Oμάν, η Αίγυπτος και η Τουρκία ισοβαθμούν με ποσοστό 4%.
•Oι Βερμούδες, βρετανικό αρχιπέλαγος στον Δυτικό Ατλαντικό, δίνουν «υπηκοότητα» στο 36% των μεγαλύτερων σκαφών του κόσμου, ενώ στη δεύτερη θέση με 28% βρίσκονται τα επίσης βρετανικά νησιά Καϊμάν στη Δυτική Καραϊβική. Στην τρίτη θέση με 12% ακολουθούν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Γερμανία με 8%, ενώ την τελευταία θέση μοιράζονται το Oμάν, η Σαουδική Αραβία, η Αίγυπτος και η Μάλτα με 4%.
Oι λόγοι που οι εθνικότητες των πλοίων δεν συμπίπτουν με αυτές των ιδιοκτητών τους είναι κυρίως οικονομικοί. Στις περιοχές με τις περισσότερες σημαίες οι φόροι είναι χαμηλότεροι, ενώ τα τέλη νηολόγησης παραμένουν σταθερά, ανεξάρτητα από το μέγεθος του σκάφους.
http://www.tanea.gr/